Fakty i mity o diecie Dukana

Zyskująca ostatnio ogromną popularność dieta białkowa zawdzięcza swoje powodzenie przede wszystkim temu, że jest skuteczna. Nie trzeba się też napracować, by na nią przejść, zaopatrywać się w niedostępnych sklepach czy mieć zdolności i czas do przygotowywania wyszukanych potraw. Niesie jednak ze sobą też kilka zagrożeń, na które lepiej uważać.

1. Na tej diecie nigdy nie jesteś głodny

To prawda i jedna z największych zalet diety Dukana. Właśnie dlatego wiele osób decyduje się odchudzać w ten sposób. Głównie z tego powodu, że nie potrzeba do niej tak silnej woli, gdyż uczucie głodu praktycznie nie występuje. Przyjmowanie dużej ilości białka sprawia, że czujemy się syci. Białko trawi się bowiem długo, przez długi czas zalega w żołądku, co sprawia, że przez dłuższy czas chodzimy najedzeni. A nawet jeśli poczujemy się głodni, możemy jeść do woli – choć tylko konkretne produkty. Praktycznie żadna dieta nie zezwala na jedzenie bez ograniczeń ilościowych.
Przyjmując duże ilości białka, możemy jednak nie tracić kilogramów tak szybko, jak byśmy chcieli, bo białko jest podstawowym budulcem mięśni i jeśli dietę łączymy z intensywnymi ćwiczeniami, to możemy po prostu zamienić masę tłuszczową na mięśniową. Z pewnością niewiele osób się jednak z tego powodu zmartwi.

2. Na diecie Dukana chudnie się bardzo szybko, ale tylko na początku

Najważniejszym elementem diety jest bowiem tzw. faza uderzeniowa, czyli początek diety, który trwa z reguły 10 dni. W tym czasie można schudnąć nawet 5 kg. Często jednak to głównie efekt utraty wody z organizmu, więc radość może być przedwczesna. Spalanie tkanki tłuszczowej zaczyna się z reguły dopiero po 10 dniach stosowania jakiejkolwiek diety.
Do spalania tłuszczy niezbędne są również węglowodany, a gdy ich nie ma, w krwi pojawiają się tzw. ciała ketonowe, zakwaszające organizm. Na szczęście wcale nie warto odchudzać się szybko, bo wtedy efekt jo-jo jest murowany. Idealnie jest, jeśli tygodniowo chudnie się od 0,5 do 1,5 kg. Wtedy można mieć nadzieję, że efekty będą trwałe.

3. Dieta białkowa nie dostarcza wszystkich mikroelementów

Żadna dieta, która nie jest zbilansowana przez dietetyka nie dostarczy nam wszystkich niezbędnych składników. Suplementowanie ich poprzez przyjmowanie multiwitamin i odżywek też nie zawsze jest skuteczne, bo wchłanianie sztucznych witamin jest znacznie gorsze, niż tych, które są zawarte w naturalnych produktach. Przy diecie Dukana brakować nam będzie przede wszystkim węglowodanów, które odpowiadają między innymi za koncentrację i pamięć. Potrzebne są także do aktywności, bo to z nich w pierwszej kolejności siłę czerpią mięśnie.

4. Dieta Dukana może podnieść poziom cholesterolu we krwi

To fakt, który został już klinicznie potwierdzony. Dieta Dukana, zwłaszcza jeśli długo ją stosujemy, nie tylko podnosi poziom cholesterolu, ale ma też jednocześnie wpływ na przyspieszenie tworzenia się miażdżycy w tętnicach oraz wystąpienie zawału serca. U kobiet może zaś przyczynić się do raka piersi, o czym przekonuje od lat francuski dietetyk Jean-Michel Cohen.
Na pewno nie odczujemy skutków takiej diety po kilkunastu dniach, ale dłuższe stosowanie diety Dukana może być szkodliwe dla organizmu. Dotyczy to jednak przede wszystkim osób, które modyfikują dietę z wygody, lenistwa, albo z powodu rzekomej niedostępności niektórych produktów lub ich nie lubią.

5. Uważaj na zakwaszenie organizmu

Zakwaszenie organizmu może być bardzo groźne i występuje głównie z powodu niewłaściwie dobranej diety. Jaja oraz produkty mleczne, które są podstawą diety Dukana, przyczyniają się do zakwaszenia w dużym stopniu. Jeśli nie zapomnimy o pozostałych produktach, nie powinno to być jednak groźne, zwłaszcza że organizm zawsze dąży do równowagi i w dużym stopniu sam reguluje gospodarkę kwasowo-zasadową.

zdjęcie ze źródła: http://www.famousauthors.org/pierre-dukan

1 komentarz

  • Piotrek:

    Data: Czerwiec 15, 2015 Czas: 09:47

    Próbowałem i nie polecam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama