Niestrawność w ciąży

Niestrawność czy zgagę można zaliczyć do przypadłości gastrycznych, z jakimi zetknął się każdy. Zazwyczaj do problemów z układem pokarmowym dochodzi po spożyciu zbyt dużej ilości ciężkostrawnych produktów, często także nadmiar alkoholu może potęgować niektóre dolegliwości. I choć niewłaściwa dieta może powodować niestrawność w ciąży, to za większość przypadłości gastrycznych u przyszłych mam odpowiadają zmiany hormonalne.

Niestrawność w ciąży – objawy

Kłopoty z żołądkiem to jeden z problemów, na jaki skarżą się kobiety w ciąży. Głównym sprawcą pojawienia się zgagi, ale również upośledzonego wchłaniania pokarmów, są zmiany hormonalne, które prowadzą do rozluźnienia mięśni gładkich przełyku. Niemal każda kobieta w ciąży skarży się na zgagę, do której dochodzi, gdy żołądek nie jest w stanie zatrzymać trawionego pokarmu i zwraca go do przełyku.

Szczególnie uciążliwa jest niestrawność pod koniec ciąży, gdy powiększona macica dodatkowo uciska żołądek. Na początku ciąży kobiety skarżą się na mdłości, pod koniec największym problemem staje się piekąca zgaga. Odpowiednia dieta pomoże przetrwać okres ciąży, uchroni również przyszłą mamę przez biegunkami i zaparciami.

Dieta w czasie ciąży

W czasie ciąży nawet sięganie po ziołowe tabletki na niestrawność musi być skonsultowane z lekarzem, dlatego najważniejszym sposobem na zapobieganie niestrawności staje się odpowiednio dobrana dieta. W ciągu dnia należy spożywać kilka posiłków, podzielonych na małe porcje. Domowym sposobem na zapobieganie zgadze może być picie mleka, przy czym nie powinny po nie sięgać kobiety, które nie tolerują laktozy. Z diety należy wyeliminować produkty tłuste, smażone i pieczone, ale również bardzo gorące.

Należy również pamiętać, aby bezpośrednio po posiłku nie kłaść się oraz aby zrezygnować z noszenia zbyt obcisłych ubrań. Do codziennej diety należy włączyć herbatę imbirową z dodatkiem kminku. Oba wymienione składniki w naturalny sposób minimalizują odruch wymiotny i neutralizują kwasy żołądkowe.

Niektóre produkty nie są jednak wskazane, zarówno w przypadku kobiet w ciąży, jak i kobiet karmiących. Dlatego warto zrezygnować z mocnej kawy i herbaty, produktów z dużą zawartością cukru, w tym również ze słodyczy, które mogą powodować zgagę, ale także z napojów gazowanych, które z kolei mogą nasilać powstawanie gazów. Posiłki powinny być mniejsze, ale należy jeść je powoli i często. Należy pamiętać o warzywach, które zawierają dużo błonnika oraz o produktach zawierających białko, które z kolei stanowi naturalny lek na zgagę.

Niestrawność a karmienie piersią

U matek karmiących niestrawność może stanowić zagrożenie także dla dziecka. Spożywanie produktów, które nasilają problemy trawienne, w szczególności prowadząc do nadprodukcji gazów w jelitach, w krótkim czasie doprowadzi do powstawania kolki u dziecka. Dlatego szczególnie matki karmiące powinny zwracać uwagę na to, co jedzą. Warto w tym czasie postawić na chude mięso i białko, które będzie zapobiegać powstawaniu zgagi, a jednocześnie unikać produktów tłustych i ciężkostrawnych.

W diecie mogą się pojawiać gotowane warzywa oraz owoce, które nie będą powodować kolek u dziecka. Owoce i warzywa są konieczne, aby zapobiegać zaparciom. U niektórych kobiet za problemy gastryczne mogą odpowiadać produkty nabiałowe, dlatego część lekarzy zaleca rezygnację z mleka, serów i jogurtów w czasie ciąży oraz w czasie karmienia.

Matki karmiące powinny jednocześnie unikać w swojej diecie wszelkich produktów, które mogą uczulać dziecko. Będą się do nich zaliczać niektóre owoce i warzywa, ale również nabiał czy niektóre rodzaje orzechów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama