Nudności po jedzeniu

Nudności Autor: redakcja Komentarzy: 2

Nudności po posiłku to problem, który dotyczy wielu osób. Ten objaw nie musi sygnalizować choroby. Najczęściej, żeby się go pozbyć, wystarczy zmienić kilka codziennych nawyków. Czym są nudności, co je wywołuje i jak skutecznie z nimi walczyć?

Czym są nudności?

Nudności to nieprzyjemne uczucie, które nie bez powodu kojarzymy z wymiotami. Ich pojawienie się warunkuje bowiem część mózgu nazywana ośrodkiem wymiotnym. Kiedy ta partia mózgu się aktywuje, jest nam niedobrze, a w przy wzmożonym działaniu – wymiotujemy. Ośrodek wymiotny pełni ważną funkcję w organizmie, ponieważ np. usuwa toksyny, kiedy doszło do zatrucia. Zdarza się jednak, że nieprzyjemne uczucie mdłości sygnalizuje nam zupełnie inny problem – zwłaszcza jeśli pojawia się zaraz po posiłku. Nudności po jedzeniu objawiają się nieprzyjemnym uczuciem w ustach, bladością, przyspieszoną akcją serca, poceniem się. Często pojawiają się również zaburzenia równowagi.

Jak reagować na nudności zawroty głowy?

Nudności po jedzeniu mogą mieć różną przyczynę. W pierwszej kolejności warto ustalić okoliczności, w których się pojawiają i określić, jak często występują. Jeśli mimo zastosowania się do zdrowej diety, nudności i zawroty głowy powracają, najlepiej skonsultować się z lekarzem, który ustali, czy złe samopoczucie nie jest symptomem choroby.

Nudności po posiłku mogą mieć różne podłoże. Często ich powodem jest niewłaściwe odżywianie się lub niestrawność, ale mogą być również objawem poważnej dolegliwości. Nudności po jedzeniu mogą pojawić się w przypadku nieżytu jelit lub zmian chorobowych w żołądku, mogą świadczyć również o chorobie wrzodowej lub zapaleniu wyrostka robaczkowego.

Jakie mogą być skutki powtarzających się nudności po jedzeniu?

Jeśli nudności po posiłku powtarzają się, nie należy ich lekceważyć. Ta dolegliwość nie tylko jest nieprzyjemna i utrudnia codzienne funkcjonowanie, ale również może mieć bardzo zły wpływ na stan zdrowia. Powtarzające się wymioty powodują wycieńczenie organizmu oraz odwodnienie, które objawiają się utratą masy ciała, omdleniami, bladością i podkrążonymi oczami. Osoba zmagająca się z nudnościami i zawrotami głowy często zmaga się z tachykardią, utratą elastyczności skóry i silnym uczuciem pragnienia. W ciężkich przypadkach nudności po jedzeniu mogą wywołać wstrząs hipowolemiczny, który stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia.

Jak skutecznie walczyć z nudnościami?

Nudności po posiłku to problem, którego nie należy ignorować. W pierwszej kolejności należy ustalić, czy przyczyną złego stanu zdrowia nie jest niewłaściwy tryb życia. Do mdłości często dochodzi pod wpływem źle zbilansowanej diety. Żeby poprawić swoje samopoczucie, należy zastosować zdrową, lekkostrawną dietę, której podstawą się warzywa, owoce i pełnowartościowe produkty zbożowe. Lepiej unikać mocno przetworzonej kuchni i ciężkostrawnych tłuszczy. Jeśli nudnościom po posiłku towarzyszą zgaga, odbijanie i gazy, to znak, że posiłki są być może zbyt obfite. Należy unikać zwłaszcza przejadania się wieczorem. Ważne jest również, żeby dobrze nawadniać organizm, wypijając odpowiednią ilość wody oraz ograniczając ilość spożywanej kawy oraz alkoholu.

Kiedy już wystąpią nudności po posiłku, można próbować się ich pozbyć, stosując jeden z domowych sposobów:

– wypić napar z mięty, dziurawca, rumianku lub melisy, które działają łagodząco na żołądek,

– wypić wodę z sokiem z cytryny i startym imbirem, które oczyszczają organizm, likwidują uczucie mdłości i działają pobudzająco,

– zjeść garść migdałów, które dostarczają witamin i zmniejszają uczucie nudności,

– wypić niewielką ilość wody lub gorzkiej herbaty, które mogą poprawić samopoczucie, kiedy już wystąpią mdłości.

2 komentarzy

  • łasuch:

    Data: Lipiec 21, 2018 Czas: 19:14

    Na nudności po jedzeniu dobra jest coca cola zero. To mój zawsze stosowany sposób i bardzo skuteczny. Cola działa jak przeczyszczacz. A jak się trochę zrzuci to robi się miejsce w jelitach i nie ma się nudności, bo nawet po bardzo obfitym posiłku. Najważniejsze to żeby taśma działała bez zastojów.

  • klakson:

    Data: Lipiec 25, 2018 Czas: 11:40

    Ja mam lepszą metodę na nudności po jedzeniu. Po prostu nie obżerać się… Jak ktoś się już nie może powstrzymać (wiem co mówię, sam miewam kłopoty), to lepiej zapijać w trakcie jedzenia już. Żołądek ma ograniczoną pojemność, więc lepiej już zalać go wodą, niż załadować ziemniakami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama