Dieta przy refluksie

Refluks Autor: admin Komentarzy: 8

Objawy refluksu można złagodzić, jeśli zmienimy swoje nawyki – zwłaszcza żywieniowe. Dowiedz się co jeść przy refluksie, a czego zdecydowanie trzeba unikać. Prezentujemy też łatwe i pyszne przepisy na niektóre dania.

Bezpośrednią przyczyną refluksu jest dysfunkcja dolnego zwieracza przełyku. Niezależnie od tego czy jest ona spowodowana ciążą, wrodzonymi skłonnościami, infekcją czy innymi przyczynami, efekt jest zawsze ten sam – dolegliwości, które skutecznie przeszkadzają w codziennym funkcjonowaniu. Dlatego tak ważne są zmiany w diecie – nie tylko po to, by złagodzić objawy choroby, ale też zapobiec jej nawrotom w przyszłości. Jak to zrobić? Na początek zacząć walczyć z nadwagą, przez którą zgaga i inne dolegliwości zawsze eskalują. Jednocześnie zrezygnujemy też z tłustych potraw. Ma to największe znaczenie dla osób, które nie mogą zastosować farmakoterapii – choćby dla kobiet w ciąży.

Co jeść przy refluksie?

  • chudą wędlinę oraz mięso z indyka, kurczaka, a także cielęcinę
  • oleje roślinne, masło
  • jajecznicę, ale nie mocno wysmażoną
  • jajka na miękko
  • ryby, ale głównie chude: dorsza, sandacza, pstrąga
  • makaron, kluski, kaszę manną i biały ryż
  • kefiry, jogurty, twaróg, śmietanę, białe serki
  • gotowane ziemniaki
  • marchew, buraki, kabaczki, szpinak, kalafior, szparagi
  • banany, morele, winogrona, obrane jabłka
  • przyprawy ziołowe, bazylię, oregano
  • wodę mineralną, herbaty tylko ziołowe
  • ciasto drożdżowe, ciasto biszkoptowe, budyń.

Czego nie jeść przy refluksie?

  • wszystkich smażonych i grillowanych dań
  • tłustych ryb – łososia, halibuta, węgorza
  • fast foodów i dań wysoko przetworzonych
  • tłustych mięs i wędlin – dziczyzny, kaczki, gęsi, wieprzowiny
  • serów żółtych, pleśniowych i topionych
  • jajek ugotowanych na twardo
  • razowego i żytniego chleba
  • orzechów i owoców kandyzowanych
  • pomidorów, ogórków, cebuli, papryki, fasoli, rzodkiewki, grochu, czosnku, kapusty, porów
  • cytrusów i soków z nich, nawet wyciskanych
  • słodyczy, gumy do żucia
  • kawy, herbaty, alkoholu
  • ostrych przypraw, keczupu, musztardy
  • brązowego ryżu
  • sosów i zupek w proszku
  • octu

Jak żyć przy refluksie?

Sama dieta to nie wszystko. Liczy się też sposób, w jaki jemy. Najważniejsze jest to, by były to niewielkie posiłki, ale jedzone częściej. Należy też pamiętać o tym, że obcisłe ubrania czy paski nasilają objawy choroby. Warto też zrzucić zbędne kilogramy, bo nadwaga znacznie wpływa na objawy refluksu i utrudnia walkę z chorobą. Podobnie jest z paleniem papierosów.
Przy refluksie trzeba też pamiętać o odpowiedniej pozycji podczas snu. Najlepiej ułożyć się na dodatkowej poduszce lub nieco podnieść łóżko. Lepiej też spać na lewym, niż na prawym boku. Posiłków powinno być 5-6, zamiast 2-3, a ostatni zjeść należy najpóźniej 3 godziny przed snem. Duże porcje jedzenia obniżają bowiem napięcie dolnego zwieracza przełyku.

Przepisy na zdrowe dania przy refluksie

Gotowana na parze cielęcinka z kalafiorem: cielęcinę należy pokroić w plastry i przyprawić do smaku świeżą bazylią, słodką papryką i solą. Do tego młode ziemniaki pokrojone w ćwiartki – także gotowane na parze. Do całości dokładamy także pół kalafiora, dzięki czemu danie ma właściwości alkalizujące, łagodzące dolegliwości.

Pieczona ryba z purée i warzywami: do tego dania wybieramy białą rybę, najlepiej solę lub mintaja. Posypujemy ją solą oraz przyprawami: oregano lub bazylią, w zależności od preferencji. Zawijamy w folię i pieczemy. Na parze, ewentualnie w wodzie, gotujemy też warzywa – por, marchewkę i brokuły. Całość posypujemy świeżą pietruszką.

Zupa kalafiorowa: na początek trzeba przygotować wywar z włoszczyzny. Do niego dodajemy ugotowane ziemniaki oraz kalafior. Do całości wrzucamy groszek z puszki, a zupę zagęszczamy naturalnym jogurtem. Danie można doprawiać łagodnymi przyprawami wedle preferencji.

Dla ambitnych: Pulpety z indyka w sosie koperkowym: pół kilograma mięsa mielonego z indyka mieszamy z jednym całym jajkiem, 4 łyżkami chudego mleka, 4 łyżkami bułki tartej i natką pietruszki. Lepimy z tego masę i robimy z niej pulpety. Wkładamy je do gotującego się bulionu warzywnego i zostawiamy na 20 minut, po czym odcedzamy i odstawiamy. Następnie bierzemy dwa żółtka jaj i roztrzepujemy je ze śmietaną. 1 łyżkę mąki ziemniaczanej rozprowadzamy z wodą, mieszamy i dodajemy koperek, odrobinę pieprzu oraz soli. Całość łączymy z bulionem, w którym wcześniej gotowaliśmy pulpety. Dzięki temu zyskujemy ciepły sos, do którego ponownie je wkładamy i po podgrzaniu danie jest już gotowe.

8 komentarzy

  • Zdrowe żarło:

    Data: Listopad 3, 2014 Czas: 15:27

    Duży artykuł i pewnie niektórym potrzebny, ale w sumie to można streścić go bardzo krótko: jedzcie mniej i zdrowiej. Bo jakoś się tak składa, że z refluksem praktycznie nigdy nie mają kłopotów ludzie wysportowani i szczupli, za to hipcie niemal zawsze, bo są załadowani paszą po sam komin! Ludzie, spójrzcie prawdzie w oczy – refluks żołądkowy spowodowany niemal zawsze jest objadaniem się!

    • Sisley:

      Data: Styczeń 14, 2015 Czas: 17:44

      Uwierz ze nie zawsze ! co za bzdura w ogole ! ja mam 176 wzrostu i waze 55 kg zatem „otyła” nie jestem. Uprawiam jogę i do tej pory odżywiałam się racjonalnie. Kilka lat temu wykryto u mnie refluks mimo wszytsko. To, czy reluks wystąpi czy nie nie zależy w żadnym stopniu od Twojej tuszy.

      • Stajpu:

        Data: Sierpień 10, 2015 Czas: 20:13

        Dokładnie. Ja mam 183cm i ważę 65 kg. Reflux przeszkadza mi w ćwiczeniach na siłowni (przetrenowanie lub większe obciążenia powodują zgagi) w dodatku przy tak ograniczonych możliwościach dietetycznych ciężej jest mi przybrać na masie.

    • Justa:

      Data: Marzec 3, 2016 Czas: 20:56

      No coś nowego,twierdziła że reflux dotyka grubasow…? No to wyprowadzenie cię z błędu : jestem kobieta ważąca 50kg przy 170 wzrostu więc raczej chudziną , jem 5niewielkich posiłków dziennie , dużo spaceruje i ruszam się ,nie jem slodyczy-bo ich nie lubię a reflux mam jak jasna cholera . Mądralo!

      • kasia:

        Data: Wrzesień 3, 2016 Czas: 20:47

        172 cm/60kg
        Taniec i sport
        A refluks od 19 roku życia. Widzę, że wypowiedział się ktoś bardzo w temacie obeznany…

  • Piotr:

    Data: Marzec 31, 2016 Czas: 10:53

    Z refluksem walcze 2lata i nic zero poprawy mimo diety i maxymalnej dawce polprazolu rano i wieczor.siadaja stawy miesnie przez leki.waga idzie w dol a mam teraz 68kg.
    Szykuje sie do zabiegu operacyjnego bo juz sie zyc nie da.a mam dopiero 22lata.
    Przestrzegajac zaczynajcie od diety bez tluszczowej.wszystko gotowane lub na parze tak przez pol roku dzien w dzien.jesli to nie zda egzaminu to do operacji jak ja.

  • Jan:

    Data: Wrzesień 20, 2016 Czas: 16:17

    Ja męczę się z tym od 2 lat – (co do tuszy to mam 187cm a waże w tej chwili 70 kg – od kiedy się to zaczęło schudłem 12 kg)
    Leki niewiele dają .
    Miałem już robione gastroskopie, PH-metrię z impendancją – bo nie mam typowych objawów po prostu pali mnie gardło.
    Refluks wyszedł wyraźny bez bezpośredniego związku z jedzeniem. Mam też helicobacter ale gastrolodzy twierdzą że w wypadku refluksu to nie ma znaczenia.
    Jedyne co mi do tej pory pomaga to :
    1. Imbir
    2. Akupunktura
    3. Dieta w której jadłem owoce i warzywa ale też tylko niektóre tj buraki gotowane marchew, jabłka, bakłażan , leczo warzywne. (skutek po 2 tygodniach stosowania)

  • Rafał:

    Data: Wrzesień 24, 2016 Czas: 00:30

    Męczę się z tym już 4 lata… zgagi nie mam lecz ucisk w nadbrzuszu, ucisk w gardle … wieczorami to już jest nie do wytrzymania… w polsce się z tego nie wyleczę (zabiegiem) lepiej Faszerować pacjentów tabletkami. zamiast od razu dać zabieg gdzie dająbardzo dobre Rezultaty…
    na 30 września mam do poradni gastrologicznej zobaczymy co mi tam powiedzą. Wszystkim życzę Szybkiego powrotu do Zdrowia, Lub bardzo znacznej poprawy tej dolegliwości :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama