Dieta na niestrawność

Co jeść przy niestrawności? Jak dieta wpływa na niestrawność? Te pytania zadaje sobie przynajmniej raz w życiu niemal co drugi Polak. Podpowiadamy jak jeść, gdy mamy niestrawność i jak zmienić dietę, by te przykre dolegliwości nie wróciły.

Niestrawność wynika z nieprawidłowej pracy żołądka, dwunastnicy lub przełyku – a często każdego z tych organów po trochu. Uciążliwe bóle w podbrzuszu, nudności i odbijanie można jednak ukoić za pomocą odpowiedniej diety. Jeśli niestrawność się powtarza, należy zmienić nawyki żywieniowe. Co jeść, a czego unikać?

Zrezygnować należy z żółtego oraz pleśniowego sera. Często organizm nie radzi sobie z tym smacznym, ale tłustym produktem. Odstawić należy również słodycze, kawę, alkohol i orzechy. Niewskazane są także rośliny strączkowe, które powodują wzdęcia brzucha. Jedzenie tłuste i smażone powinno być ograniczone do minimum. Lepiej gotować na parze, piec w folii czy dusić potrawy.

Warto też wyrobić sobie nawyk picia ziołowych naparów. Herbata z mięty, siemienia lnianego, lukrecji czy kopru włoskiego będzie działała podobnie jak przyprawy: majeranek, imbir lub kminek. Dzięki temu płynnie zastąpimy soki owocowe, których fruktoza też wywołuje niestrawność oraz mleko, źle tolerowane szczególnie przez osoby, które nie trawią laktozy.

Dieta na niestrawność lekkostrawna, czyli jaka?

Na trawienie wpływ ma nie tylko kompozycja posiłków, ale też sposób i częstotliwość ich spożywania. Najlepiej jeść co półtorej godziny i pamiętać, że trawienie zaczyna się już w ustach. Dlatego warto dobrze pogryźć wszystko, co jemy i nie spieszyć się, by nie połykać więcej powietrza niż jedzenia.

Często posiłek złożony z tych samych elementów, ale podanych w różny sposób, całkowicie zmienia swoją charakterystykę. Wędzone i smażone dania można zastąpić gotowanymi na parze lub pieczonymi. Niektórzy wręcz jeszcze je potem miksują, by bardziej je rozdrobnić. Ograniczenie produktów ciężkostrawnych wyjdzie na zdrowie nawet przy braku kłopotów z niestrawnością. Ocet, musztarda, pieprz, chili, ziele angielskie to dodatki, które powodują niestrawność. Podobnie jak kawa, mocna herbata i alkohol. Unikać należy również grzybów, pasztetu, pieczywa oraz słodyczy.

Na szczęście jest spory wachlarz dań i produktów, którymi możemy zastąpić te niewskazane. I do tego są one równie, a często dużo bardziej smaczne.

Produkty lekkostrawne: chude mięso i wędliny, oliwa z oliwek, olej słonecznikowy i sojowy, budynie, kisiele, galaretki, kasza manna, ryż, kaszka kukurydziana, makaron, mąka pszenna, jasne pieczywo pszenne, biszkopty, sucharki, kefiry, jogurty, serki homogenizowane, twaróg, warzywa gotowane lub ugotowane na parze i przetarte, pieczone lub tarte jabłka, jagody, banany i morele, soki owocowe i warzywne bez konserwantów, łagodne przyprawy: majeranek, koper, pietruszka, rzeżucha, cukier, sok z cytryny; herbaty ziołowe oraz owocowe, woda niegazowana, kawa zbożowa.

3 komentarzy

  • Kinga:

    Data: Listopad 24, 2013 Czas: 23:32

    Ogólnie jak ktoś ma niestrawność, to powinien mniej jeść, a produkty które je wzbogacić sobie błonnikiem. Ludzie teraz jedzą strasznie przetworzone żarcie i potem się dziwią na te wszystkie problemy gastryczne. Dobra dieta to podstawa – przy niestrawności, trzeba stosować po prostu skuteczną dietę na niestawność i koniec. Nie ma innej opcji. Smacznego :) Ps. Zdrowe jedzenie nie musi być złe w smaku, wystarczy troszkę pokombinować i będzie smakowało, a i niestrawność dzięki nowej diecie minie!

    • Czarek:

      Data: Kwiecień 17, 2014 Czas: 10:19

      Ja miałem odwrotnie. Jak jadałem codziennie w maku to nie mialem niestrawności. A potem pomyślalem ooo musze zaczac zdrowiej się odżywiać, jeść warzywa i owoce. Zaczalem i dostalem niestrawnosci. Widocznie potrzebuje czasu zeby sie przestawic na normalne jedzenie.

    • ina:

      Data: Sierpień 1, 2014 Czas: 19:03

      Osoby ze schorzeniami gastrologicznymi powinny unikac potraw i produktow bogatych w blonnik, a takze herbat owocowych. Zaleca sie picie herbatek ziolowych, ale slabych. Jesc nalezy 5 x dziennie.
      Co do warzyw i owocow – tak, ale bez skorek i najlepiej gotowane lub blanszowane. Surowe nie sa wskazane. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama