Zapobieganie biegunce

Biegunka Autor: admin Komentarzy: 3

Masz skłonności do biegunki? Zdarza ci się co jakiś czas? A może rzadko, ale nie chcesz żeby wróciła? Jesteś w doskonałym miejscu, by przekonać się czy nie masz złych nawyków oraz nauczyć się jak postępować, by ograniczyć występowanie jej bez wątpienia nieprzyjemnych objawów.

Zazwyczaj biegunka trwa do czterech dni, ale groźna jest nie tylko przewlekła, występująca nawet ponad tydzień. Nawet jednodniowa może znacznie osłabić organizm, wystawiając jego system obronny na nierówną walkę z bakteriami, z którymi na co dzień poradziłby sobie bez problemu. Niebezpieczna jest zwłaszcza dla małych dzieci.

Według ogólnoświatowych szacunków co druga śmierć dzieci poniżej 5 lat spowodowana jest biegunką. W Afryce żniwo biegunki to milion zgonów rocznie! Jak więc się przed nią zabezpieczyć? Biegunce można zapobiec, jeśli będziesz przestrzegać kilku podstawowych zasad.

Pamiętaj o higienie

Jak często myjesz ręce? Tak często, jak sytuacja tego wymaga, czyli krótko mówiąc: wtedy, kiedy są brudne. Błąd. Według przeprowadzonych w 2013 roku w Norwegii badań, mycie przez dzieci rąk co dwie lekcje spowodowało po dwóch tygodniach spadek liczby zwolnień lekarskich o 37%. I to w kraju wysoko rozwiniętym i bogatym. Bo właśnie rozwinięte cywilizacje zapominają o podstawowych czynnościach. Higiena rąk, na których znajduje się mnóstwo drobnoustrojów, to bowiem podstawa. Od dziecka należy wyrabiać nawyk częstego mycia rąk – przed i po posiłku, po wyjściu do toalety, po powrocie z podwórka, z wizyty u kolegi, a nawet na strychu.

Myj jedzenie

„Jabłko nie mogło się ubrudzić, bo zerwałem je prosto z drzewa” – logiczne? Tylko pozornie. Warzywa i owoce, które jemy w stanie surowym często są wręcz siedliskiem bakterii. A one tylko czekają, by dobrać się do naszych jelit i wywołać biegunkę. Podobnie jest z mięsem i innymi potrawami jedzonymi na surowo. Lepiej tego unikać, bo bez obróbki termicznej (czyli pieczenia, smażenia, gotowania etc.) nie pozbędziemy się bakterii. Lepiej unikać też fast foodów, zwłaszcza przygotowywanych w niewielkich, czasem obwoźnych budkach. Bywa, że produkowane i przechowywane są w warunkach dalekich od jakichkolwiek norm Sanepidu. Jadanie w niesprawdzonych miejscach w ogóle lepiej sobie odpuścić, a jeśli już, to warto wybierać te, w których potrawy przygotowywane są na widoku klienta.

Ruszaj się i ćwicz

Siedzący tryb życia, brak ruchu i nieregularne ćwiczenia, albo ich zupełny brak, mają ogromny wpływ na pracę jelit. Aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na ich wydajność i odporność, więc jeśli nie chcesz zmagać się z biegunkami, warto w końcu przestać mówić „muszę zacząć”, a słowa wcielić w czyny. Nawet 30 minut wysiłku dziennie – szybkiego spaceru, jazdy na rowerze czy innej aktywności – może niemal dwukrotnie zmniejszyć ryzyko wystąpienia bigunki.

3 komentarzy

  • Marta M-M:

    Data: Listopad 1, 2013 Czas: 22:30

    Ludzie często lekceważą mycie rąk, a kiedyś widziałam badania zrobione w Indiach, że gdyby myli 2 razy dziennie, to chorób byłoby o 20% mniej, a gdyby 5 razy dziennie – wszyscy hindusi, to ilość zgonów spadłaby rocznie o 200 tys.!!!!! Fakt, że tam mieszka multum ludzi, ale to robi wrażenie.

    • Fircyk:

      Data: Luty 12, 2014 Czas: 21:03

      Nie tylko w Indiach. Ze 2-3 lata temu zrobili w bogatej Norwegii i się okazało, że ilość zwolnień lekarskich w podstawówce spadłą o kilkadziesiąt procent. Kazali myć dzieciakom ręce 4 razy w ciągu dnia szkoły. Okazało się, że to nie tylko świetne zapobieganie biegunkom, ale też chorobom (nie tylko gastrycznym) ogólnie.

  • Starej Daty:

    Data: Maj 31, 2014 Czas: 19:17

    A dla mnie najlepszym sposobem na zapobieganie biegunce jest nie przesadzanie z higieną za młodu. Dziecko uodporni się na bakterie i ogólny syf, który z lubością wkłąda sobie do buzi. Potem nie będzie biegunki przy byle zarazku i zatruciu. Oczywiście nie ma co przeginać, myć ręce trzeba, ale sterylne warunki do niczego dobrego nie prowadzą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama