Dieta przy wzdęciach

Wzdęcia Autor: admin Komentarzy: 8

Powinna być lekkostrawna, oparta na gotowanych, a najlepiej duszonych daniach. Można też pozwolić sobie na grilla. Unikać należy za to potraw smażonych i pieczonych. Ważny jest też sposób jedzenia i brak pośpiechu w czasie posiłków.

Dietetycy często zalecają jedzenie warzyw, ale wielu z nich powinno się unikać w przypadku występowania problemu wzdęć. Do tej grupy należą m.in. fasola, groch, brukselki, kapusta, szparagi, brokuły, karczoch, ale także cebula, ziemniaki czy kukurydza. Zawierają one rafinozę i stachiozę, które są trudnymi do strawienia węglowodanami. Gazy powoduje też większa ilość błonnika, który jest też w owocach oraz pieczywie.

Należy też ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych (tłustych mięs i wędlin, smalcu, śmietany) na rzecz tłuszczów roślinnych (olejów i oliwy). Do nieprawidłowej pracy jelit przyczynia się również nadmierne spożycie cukrów prostych, a więc cukru i słodyczy – mówi dr Katarzyna Wolnicka, dietetyk z Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie

Unikać należy również produktów z dużą ilością laktozy, czyli nabiału, a w szczególności tłustych serów. Niewskazany jest też alkohol, negatywnie wpływa zwłaszcza piwo i czerwone wino. Podobnie jak napoje gazowane, kasze oraz sosy do sałatek.

Co jeść przy wzdęciach? Dieta na wzdęcia

Bez obaw o wzdęcia jeść możemy chude mięso, ryż oraz jogurty. Pić najlepiej zwykła wodę, która ma najlepszy wpływ na trawienie. Poprawia je też wypicie siemienia lnianego lub otrębów owsianych.

Istnieją też pokarmy, które mają zdolność absorpcji substancji lotnych, zmniejszając w ten sposób nieprzyjemne zapachy. Są to: zielona sałata, natka pietruszki, żurawina, a także mleczne napoje fermentowane – jogurty lub kefiry. W profilaktyce wzdęć nie można też zapominać o odpowiedniej podaży płynów, tj. od 1,5 do 2 litrów dziennie. Wpływają one na prawidłową perystaltykę jelit. Warto przy tym sięgnąć po napary ziołowe – z mięty, rumianku lub koperku – wylicza Katarzyna Wolnicka.

Ważna jest też regularność posiłków, które powinny być spożywane 4-5 razy dziennie. Nie należy się przy tym spieszyć, ani też zbyt wiele mówić. Niewskazane jest również popijanie w trakcie jedzenia. Zamiast tego lepiej dłużej i dokładniej przeżuć każdy kęs. Technika jedzenia ma niebagatelne znaczenie, ale ważny jest też sposób przyrządzania potraw. Postawi należy na gotowanie, duszenie lub pieczenie w folii.

Przyczyną niewłaściwej pracy przewodu pokarmowego oraz wzdęć może być również niedobór prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach. Dlatego nie można całkowicie rezygnować z warzyw i owoców, ale usuwać ich skórkę oraz pestki. Na pracę jelit wpływ ma też kuracja antybiotykowa, która kilka, a nawet kilkanaście dni po zakończeniu kuracji jest jeszcze odczuwalna przez organizm.

8 komentarzy

  • 100% men:

    Data: Styczeń 30, 2014 Czas: 20:33

    Ku mojemu zdziwieniu (i całej rodziny też) przekonałem się do duszonych potraw. Wcześniej byłem fanem smażonych, im bardziej przypalonych, tym lepiej :/ Teraz delikatny sosik to podstawa i wzdęcia też odpuściły mimo 4 dyszek na karku.

    • bekon:

      Data: Czerwiec 27, 2014 Czas: 08:33

      Coś w tym jest. Nie byłem zwolennikiem potraw duszonych i gotowanych na parze, do czasu kiedy żona zaczęła mi je gotować. Takie jedzenie naprawdę może być smaczne. Tylko tak jak piszesz, trzeba zrobić odpowiedni sos i każde warzywo tak przyrządzone będzie smakowało świetnie. Żona zrobiła gotowane szparagi z sosem holenderskim i smakowało super. Aha no i niespodziewanie moje wzdęcia znacznie zmalały. Tak więc warto jest trochę poeksperymentować.

  • Jogurtowy:

    Data: Luty 3, 2014 Czas: 20:07

    U mnie pomogły jogurty. Zwykłe, bez kombinacji, pajacowania i innych turbulencji. Na początku postawiłem na mleko acidofilne, bo ktoś mi powiedział, że to dobre na wzdęcia, ale efekty były marne. Ale jak zacząłem jogurty to się sporo zmieniło na lepsze.

  • andrzej111:

    Data: Czerwiec 2, 2014 Czas: 06:59

    To już wolę mieć wzdęcia codziennie niż mam się męczyć z przygotowywaniem zdrowego jedzenia. Wolę moje smażonko na patelni i jedzenie pysznego bekonu, kurczaka albo wołowinki.

  • Donek:

    Data: Czerwiec 25, 2014 Czas: 07:52

    Warto spróbować diety z produktami zawierającymi błonnik. Dzięki temu przeczyścimy organizm i pozbędziemy się z żołądka i jelita wszystkich rzeczy, które mogą powodować gazy. Dlatego wbrew pozorom dobrze jest zjeść rzeczy typu śliwki. Na początku spowodują jeszcze większe wzdęcia, ale po chwili tak przeczyszczą organizm, że wzdęcia znikną. Tak samo ze zbożami i produktami typu owsianka, musli.

  • Aaron:

    Data: Luty 5, 2015 Czas: 22:38

    Tylko niech ktoś powie jak jeść regularnie jak się pracuje np: w aptece,i nie można odejść od pacjentów.A Ci krwiopijcy właściciele tych bałaganów skrupulatnie pilnują żeby cały czas harować.Teoria jak zwykle piękna.

  • Szefo:

    Data: Styczeń 27, 2016 Czas: 19:12

    Błędy żywieniowe to najczęstsze przyczyny wzdęć. W celu ich uniknięcia należy stosować zbilansowaną dietę. Kiedy jednak się pojawią można zastosować popularne sposoby na wzdęcia. Ziołowe herbatki to najczęściej stosowany domowy środek na leczenie wzdęć. Szczególnie przydatny jest napar z kopru włoskiego.

  • gelo:

    Data: Styczeń 27, 2016 Czas: 19:15

    Wzdęcia to nadmiar gazów zgromadzonych w przewodzie pokarmowym. Zwykle przyczyny wzdęć leżą w złej diecie. Dlatego kiedy zaczynają się pojawiać, czas na zmiany. Urozmaicenie sposobu odżywiania i unikanie produktów rozdymających ułatwia leczenie wzdęć. Zmiana diety i ruch fizyczny to sprawdzone sposoby na wzdęcia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama