Jak uniknąć zaparć?

Zaparcia Autor: michal Komentarzy: 4

Nie tylko odpowiednia dieta sprawi, że będziemy mieli mniej kłopotów z zaparciami. Warto zastosować się też do innych sprawdzonych wskazówek.

Kiedy się najczęściej wypróżniasz? Skoro nie znasz odpowiedzi na to pytanie, prędzej czy później będziesz mieć kłopoty z zaparciami. Bo nawet tę czynność warto sobie uregulować. Idealnym czasem na to jest poranek, ponieważ w tym czasie jelito grube wykazuje się największą aktywnością. Warto więc po przebudzeniu znaleźć trochę czasu na spokojny pobyt w łazience. Najgorsze co można zrobić, to wstrzymywać poranny stolec. Wtedy bowiem zanika ten naturalny odruch, a największa aktywność jelit tuż po przebudzeniu nie jest wykorzystywana. Jeśli więc taki nawyk nie występuje, warto go wytworzyć. I na to są bowiem sposoby. By jeszcze bardziej pobudzić do pracy jelito można wypić rano szklankę wody z sokiem z cytryny. Jeśli wcześniej wymoczymy w niej jeszcze suszone śliwki, efekt będzie piorunujący.

Co najmniej tak samo ważna jest dieta. Trzeba pamiętać przede wszystkim, by jeść produkty bogate w błonnik. Regulator pracy jelit jest w kaszy, owocach warzywach i innych produktach, które szczegółowo opisaliśmy tutaj. Unikać należy natomiast jasnego pieczywa, czekolady i innych słodyczy, ryżu, mocnej i słodzonej herbaty, a także kakao. Niemal nikt nie zwraca na to uwagi, ale nie mniej ważne od tego co jemy, jest fakt jak jemy. Każdy wie, że nie należy się spieszyć, ale co to znaczy jeść powoli? Naukowcy z Michigan obliczyli, że najlepiej rozdrobniony pokarm trafia do naszego żołądka, gdy przemielimy go żuchwą 20 razy. Warto zrobić sobie ćwiczenie i policzyć ile razy przegryzamy każdy kęs. 12 będzie całkiem niezłym wynikiem, więc nie trzeba być wielkim matematykiem, by stwierdzić, że do ideału jeszcze daleko.

Ważna jest też wiedza o tym jak powstaje stolec. Jeśli w naszym organizmie jest zbyt mało wody, to organizm stara się pobrać ją z zawartości odpadów pokarmowych w jelitach. Wtedy stolec jest suchy i znacznie trudniej go wydalić. Trzeba więc dużo pić – przy tendencjach do zaparć, nawet 3 litry wody, soków i nektarów na dobę.

Aktywność fizyczna ułatwia pracę jelit

Pracę jelit ułatwia też aktywność fizyczna. Zamiast parkować przed samymi drzwiami supermarketu, lepiej świadomie stanąć na końcu parkingu i zacząć choćby od kilkusetmetrowej przechadzki. Większość osób do pracy dojeżdża samochodami, w pracy głównie siedzi, ale twierdzą, że są aktywni, bo załatwili w ciągu dnia wiele spraw. Tylko że spotkania i zakupy to za mało. Choć raz w tygodniu warto wybrać się na basen, pojeździć na rowerze lub choćby pospacerować.

Sprzymierzeńcem zaparć jest natomiast stres. Głównie dlatego, że z tego powodu nieświadomie spinamy mięśnie. Należy więc je sukcesywnie rozluźniać – podczas gorącej kąpieli, masażu czy spaceru w lesie. A najlepiej po prostu nie przejmować się rzeczami, na które nie mamy wpływu.

Środki przeczyszczające sposobem na zaparcia?

Jeśli to wszystko nie pomoże – a w zdecydowanej większości przypadków wystarczy zastosowanie się do powyższych wskazówek – można sięgnąć po środki przeczyszczające. Warto jednak pamiętać, że to leczenie skutków, a nie przyczyn i z natury rzeczy efekt będzie jedynie doraźny. Poza tym zbyt częste przyjmowanie nie pozostaje obojętne dla organizmu, bo jelita wręcz uzależniają się od takich środków, co wręcz pogłębia kłopoty z zaparciami. Dlatego z powtarzającymi się zaparciami należy się zgłosić do lekarza, który znajdzie przyczynę, korzystając ze swej wiedzy, bądź wspomagając się badaniami: endoskopowymi, USG, sprawdzeniem kału na obecność krwi utajonej czy badaniem kontrastowym jelita grubego.

4 komentarzy

  • Koleżanka ze szkoły:

    Data: Grudzień 24, 2013 Czas: 00:13

    Najlepszą metodą na zaparcia jest próba przyspieszenia własnego metabolizmu – wystarczy odpowiednie poruszanie się i aktywność fizyczna a zaparcia znikną. Aktywność fizyczna jest praktycznie lekiem na wszystko! Nawet na cholesterol – http://www.cholesterolowa.pl/cholesterol/leczenie-cholesterolu/ – tutaj więcej o tym można poczytać. Dlatego też, nie potrafię zrouzmieć dlaczego ludzie nie ruszają się prawie wogole!

  • Eki:

    Data: Maj 19, 2014 Czas: 14:32

    Właściwe nawyki i zdrowe odżywianie się to podstawa – jasne. Ale jeśli zaparcia pojawiają się czasami, tak jak u mnie ostatnio po kilkudniowym wyjeździe na mazury na grilla, pomocne są środki doraźne, takie jak Dulcobis.Pomógł mi w przeciągu jednej nocy (wzięłam tabletkę wieczorem a rano mogłam się bez problemów wypróżnić) i czułam się później świetnie. Tak więc uważam, że sposób należy dobrać do okoliczności i potrzeb.

  • Grześ:

    Data: Czerwiec 24, 2014 Czas: 08:45

    Rzeczywiście, lepiej nie przesadzać i nie używać od razu środków przeczyszczających. Środki przeczyszczające na zaparcia powinny być ostatnim sposobem, który zostanie użyty tylko wtedy, gdy inne nie będą działać. Najczęściej zaparcia można zmniejszyć domowymi sposobami i naprawdę nie trzeba uciekać do przeczyszczania się środkami. Jak zaczniemy takimi środkami to potem bardzo trudno będzie je odstawić. Lepiej zmienić dietę albo nieco pobiegać i zaparć nie będzie :)

  • edyta:

    Data: Sierpień 17, 2015 Czas: 19:46

    U mnie zaparcia pojawiają się zawsze gdy gdzieś wyjeżdżam. Może to dziwne ale problem znika po powrocie do domu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama